Docent drama

Voor Cultuurkust geeft Margriet dramalessen op diverse basisscholen in het kader van CMK (Cultuur met Kwaliteit). Ze geeft schoolbreed les, dus aan groep 1 t/m 8. Ze heeft hierbij, naast het doceren van drama, een coachende en adviserende rol ten aanzien van de betreffende leerkracht van de groep, zodat de leerkracht na het CMK-traject gevolgd te hebben, zelf drama kan geven in zijn/haar klas.

Scholen waarop Margriet gewerkt heeft:

De Parel in Hierden
De Morgenster in Nunspeet
De Bron in Harderwijk
De Immanuelschool in Nunspeet
De Da Costa in Nunspeet
De Triangel in Harderwijk

Tevens betrokken als docent bij kunstmanifestaties, workshops, voorstellingen en projecten.

Enkele uitspraken van kinderen die les hebben gekregen van Margriet

Groep 5/6 De Bron Harderwijk   oktober 2014 t/m januari 2015

Het is leuk omdat het soms grappig is”
“Met de koning en de dienstmeisje”
“Ze is heel aardig en soms streng maar dat ligt vaak aan de klas en ze heeft een leuke lach en leuke dingen doen met drama.”
“Op je sokken is het koud in het lokaal, hoor.”
“Hopelijk zie ik jou nog eens terug.”
“Als je gaat uitbeelden is dat zo grappig. Echt grappig, super raar ook, maar vooral grappig.”
“Vandaag was de machine het allerleukst.”
“Ik vind het gezellig omdat je iets mag doen of kijken.”
“Ik vond het gek soms omdat de opdrachten gek waren.”
“Uitbeelden is leuk omdat je niet weet wat je doet.”
“Drama is leuk want er is altijd wel iets leuks te doen.”
“Ik heb een lieve dramajuf. Ze heet Margriet. Ik vind haar heel aardig en lief en ik vind het jammer dat de dramalessen afgelopen zijn. Ik zal u missen.”
“Gaat dramales nog door?.”
“Met de geluiden en de regen.”
‘Je kan veel leren over spiegelbeeld.”

GROEP 7 De Triangel Harderwijk (april – juni 2015)

Woordspin eerste les.
VRAAG: waar denk je aan bij het woord drama:
spelletjes, grappig, acteren, lessen, dansen, zingen, emotie, de lama’s, gezelligheid, toneel, improvisatie, respect, samenwerken, vertrouwen

Woordspin laatste les op het woord drama (wat er bij is gekomen na het volgen van 10 lessen)
Dramadocent, grapjes, gek doen, lachen, serieus, klappen (spel), inleven, concentreren, omgaan met elkaar,  vertrouwen, informatie,  warm, gymzaal,  naspelen, bewegen,  blij, leuk, fantasie, leerzaam, chaos, opdrachten, vrolijk, druk, groepjes, bevriezen,  niet uitlachen, leuke juf, duo, cluedo, inspirngspel, stopdans, opletten, hoepels, klapspel, nabeelden, ter plekke bedenken, theater, ik voel me er fijn bij, soms spannend, lawaai, niet zo snel stil

Wat heb je van drama geleerd:
‘k heb geleerd dat je alles mag doen  en mijn fantasie is heel leuk en mijn impofisatie is heeeeel groot  vind ik zelf.”
“Ik heb geleerd dat ik zelf naar voren kan stappen als ik iets wil zeggen en vertrouwen op elkaar.”
“Ik heb er veel geleerd met uw, u hebt goed uitgelegd, ik vond het jammer dat het de laatste dag is met u, bedankt juf Margriet.”
“Ik heb geleerd om het nog beter te doen en geen rug naar het toneel en wees bij het stukje (ga geen andere dingen doen).”
“Ik heb geleerd goed te vertrouwen en toneel te spelen, maar het was best lastig.”
“Omgaan met elkaar, emoties uiten.”
“Over emoties en dat je het sireus neemt.”
“Het is zwaar om te doen.”
“Omgaan met de klas.”
“Dat je mag lachen met drama en dat het niet altijd toneel is, maar ook spelen.”
“Niet uitlachen, meedoen en vertrouwen.”
“Heel veel, te veel om op te noemen.”
“Ik vond alles stom. Ik heb niks geleerd.”
“Dat je moet luisteren.”
“Wat ik heb geleerd is hoe je moet samenwerken.’
“Dat je je niet hoeft te schamen als iets misgaat.”
“Improviseren, stil zijn, focussen, uitbeelden, nadoen.”
“Ik heb geleerd dat je niet bang hoeft te zijn en dat je ook zonder spullen iets heel leuks doet.”
“Om meer te durven.”